Sunday, May 31, 2009

Macamana yang sebaiknya pasal servis kereta

Pertama sekali mengenai servis kereta,ramai orang tahu kalau servis keta je kena ganti minyak hitam dan oil filter dan yang mana pandai pulak tu bagi je kat foreman suruh servis,memang betul pun tapi kita sebagai pengguna nak kena tahu gak serba sedikit pasal servis ni,Nak tau apa sebabnya ialah bila kita tak tau langsung selalunya mekanik cuma tukar minyak hitam,oil filter dan plug tapi yang sebenar-benarnya servis ialah tukar tiga parts tersebut ditambah dengan senarai dibawah dan pastikan semua yang 10 ini mekanik dah periksa:-

1) periksa air bateri jangan sampai tak cukup
2) periksa air radiator jangan biarkan tak penuh
3) periksa timing belt supaya senang tau patut ke kena tukar
4) periksa belting dan bearing supaya tau mana yang dah bunyi dan haus
5) periksa 'air filter'sebab ini adalah jika dah hitam berkeladak enjin cepat semput
6) periksa water coolant supaya tahap kepanasan enjin terkawal
7) periksa alternator samada berfungsi atau tidak
8) periksa segala minyak yang berkaitan seperti minyak brek,minyak clutch dan minyak gear
9) Periksa kabel plug samada masih boleh digunakan supaya enjin tak dipacu kurang kuasa api
10) Periksa sumer hose mana tau ade yang bocor lebih2 lagi hose minyak petrol.Itu yang selalu kereta terbakar tu sebab hose petrol bocor.

Coretan pengenalan

Salam kepada semua pengunjung blog,

Ku mulakan dengan lafaz bismillah sebagai pengenalan kepada semua.Terlalu banyak yang ingin ku coretkan mengenai automotif ini dan terlalu sikit pula masa yang dapat ku luangkan untuk tatapan semua. Lebih 20 tahun aku menceburkan diri dalam bidang baiki kerosakan kereta, automotif mekanik, dan dalam tempoh itu juga aku dah jumpa macam2 kerenah kereta termasuklah kerenah tuanpunya kereta.

Nak ku luahkan tak dan pulak masa,jadi kepada semua aku akan update blog ini setiap masa so semua pengunjung jangan risau ada lah yang tentu akan dapat manafaat darinya.

Ini hanya sebagai permulaan bak kata orangtua2 mana kan dapat sagunya kalau tidak dipecahkan ruyung!

Pengenalan kena panjang ke,ntah aku pun tak tau kalau suka ,korang baca kalau tak, korang scroll nanti bila dah banyak label kat bawah tu,semuga semua dapat ilmu di sini ,Inshaallah Takbir

Aku tulis semua pasal kerosakan kereta atau yang sama dan sipi2 sama saja lain dari tu tiada!